Endodoncja mikroskopowa

Współczesna endodoncja opiera się głównie na zastosowaniu mikroskopów zabiegowych. “Jestem w stanie zrobić tyle ile zobaczę” odnosi się szczególnie do tej gałęzi stomatologii.

Praca w powiększeniu(do 40x) pozwala na odnalezienie niewidocznych gołym okiem kanałów korzeniowych, dokładnej wizualizacji struktur miazgi, poznanie ich skomplikowanej niejednokrotnie anatomii, precyzyjne opracowanie kanału z uwzględnieniem anomalii anatomicznych, radzenia sobie z niedrożnością lub perforacją kanału a także  prawidłowe i szczelne ich wypełnienie co minimalizuje ryzyko konieczności ponownego leczenia.

Możliwość zachowania własnego- nawet znacznie zniszczonego- zęba jest nie do przecenienia. Mimo iż martwy stanowi on podbudowę pod rozmaite uzupełnienia protetyczne i nazywany jest niekiedy “własnym implantem”.

Oprócz leczenia bolesnych stanów zapalnych miazgi, endodoncja zajmuje się eliminacją przewlekłych zapaleń okołowierzchołkowych (ognisk), rozwijających się często potajemnie-bezobjawowo i wykrywanych przypadkowym badaniem radiologicznym. Stany takie mimo iż nie wywołujące dolegliwości bólowych są groźne z wielu powodów. Dla przykładu:

1. Postępujące niszczenie struktur kostnych w których się rozwijają mogące doprowadzić w skrajnych przypadkach do złamań.
  2. Zaostrzanie chorób ogólnoustrojowych poprzez stan nazywany bakteriemią. Chorobami szczególnie powiązanymi z zakażeniem odogniskowym są: zapalenie kłębuszkowe nerek ,gościec stawowy, zapalenie mięśnia sercowego, neuralgie i zapalenia nerwów, niektóre choroby skóry, zapalenie tęczówki i naczyniówki.