Periodontologia

Zapalenie przyzębia, to proces chorobowy, w którym oprócz dziąsła zmiany obejmują więzadła przyzębia i kość wyrostka zębodołowego, powodując ich powolny zanik. Następstwem tego jest postępująca utrata stabilizacji zęba (rozchwianie) co przy braku leczenia doprowadza do jego utraty.

Przyczyny chorób przyzębia można podzielić na miejscowe : parafunkcje- zaciskanie i zgrzytanie zębów, niedostateczna higiena-zaleganie płytki bakteryjnej i kamienia nazębnego, a także nieprawidłowe wypełnienia i niefunkcjonalne uzupełnienia protetyczne.

Wśród przyczyn ogólnych można wymienić cukrzycę, palenie tytoniu, choroby nowotworowe, zaburzenia hormonalne.

Leczenie chorób przyzębia  składa się z trzech faz:

1. Terapii wstępnej – Higienizacyjna
  2. Terapii właściwej
  3. Fazy podtrzymującej

Procedowanie wszystkich powyższych etapów jest warunkiem uzyskania pozytywnych efektów leczenia.

Terapia właściwa składa się z leczenia zachowawczego oraz chirurgicznego. Zabiegi chirurgiczne obejmują plastykę tkanek miękkich np. korekty nieprawidłowości anatomicznych, pokrywanie obnażonych korzeni.

Zabiegi chirurgiczne w zakresie kości dotyczą głównie eliminacji głęboko zlokalizowanych stanów zapalnych oraz leczenia odtwórczego również z zastosowaniem biomateriałów i czynników wzrostu.

Często stosowaną terapią wspomagającą jest biostymulacja laserowa oraz fotoaktywna dezynfekcja. Promieniowanie lasera skutecznie aktywuje regenerację komórek. Dzięki zwiększeniu produkcji przeciwciał pobudza system immunologiczny i przyspiesza gojenie po zabiegu. Stosowany jest w przewlekłych zapaleniach tkanek okołowierzchołkowych, w zapaleniach miazgi,  po zabiegach chirurgicznych i usunięciu zębów, w chorobach dziąseł i błony śluzowej, opryszczce wargowej, nerwobólach i parestezjach.

Nie do przecenienia jest faza podtrzymująca wykonywana przez przeszkoloną Higienistkę zgodnie z indywidualnie planowanym harmonogramem, oraz bezwzględne stosowanie się do zaleceń.